8 Khasiat Kangkung yang Tidak Kita Ketahui

Sayur ini terus popular gara-gara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penurunan harga kangkung sedikit masa lalu. Waktu itu menjadi perhatian hangat di media massa, tidak kira cetak mahupun elektronik. Bahkan turut menjadi perbualan dan perdebatan hangat di mana-mana sahaja, termasuklah di warung kedai kopi. Apa istimewanya kangkung sehingga pernah menjadi perbualan hangat? […]

Continue Reading

Bahaya Teh Hijau Jika Diambil Berlebihan

Semua orang tahu, bahawa teh merupakan minuman yang sihat terutama teh hijau serta sebahagian jenis teh yang lain, di mana khasiatnya dipercayai boleh mengelak pelbagai macam penyakit, malah penyakit bahaya sekalipun seperti kanser. Kandungan antioksidan di dalam teh, boleh dibuktikan oleh ramai saintis dan ia dikatakan boleh melawan sebahagian sel kanser, serta meningkatkan ketahanan tubuh. […]

Continue Reading

Minuman Meredakan Sakit Kepala Tanpa Menggunakan Panadol

Jadi, selepas ini kalau anda diserang sakit kepala, berdenyut-denyut dan sebagainya cubalah minum minuman yang dipercayai mampu menjadi ubat sakit kepala. Berikut adalah 5 jenis minuman yang boleh dijadikan ubat sakit kepala. Kopi Ternyata kopi mampu membantu meredakan sakit kepala yang sedang anda alami. Kopi berupaya untuk meringankan sakit kepala yang berlebihan. Anda perlu tahu […]

Continue Reading

Pulut Panggang Serunding Kelapa

Pulut: 2 cawan pulut -rendam semalaman 1 cawan santan pekat + sikit garam 15 keping daun pisang -layur i. Kukus pulut yang dah direndam semalaman. ii. Bila dah masak,semasa masih panas gaulkan dengan santan yang sudah dicampur sedikit garam.. iii.Layur daun pisang & lap Serondeng Kelapa 1 biji kelapa parut putih(+- 4 cawan) 2 sudu […]

Continue Reading

Resepi Mee Sizzling senang dan sedap

Rumah saya takde hot plate. Tapi banyak sangat loyang kek macam2 saiz ada. Yang saya pakai ni loyang untuk rainbow cake saiz 8″. Saya sertakan sekali resepi mee sizzling senang dan sedap. Lepas ni tak payah makan kat kedai dah. Resepi ni cukup untuk sepeket mee sizzling yang ada 5 sanggul tu. Bahan-bahan: 3 sudu […]

Continue Reading

Cara membuat Air Teh 3 Layer

Jom buat air teh 3 layer. Selalu order dekat kedai je. Buat sendiri je senang!Lemak manis berkrimmmm.Resepi cuma guna 3 bahan, Susu cair,gula melaka,teh atau sirap. Rebus seketul gula melaka dgn secawan air smpai pekat,biar sejuk. Step pertama, tuang air gula, Lepastu masuk air batu sampai penuh, Seterusnya tuang susu cair,jgn risau sebab susu tak akan bercampur […]

Continue Reading

Resepi Ayam Goreng Berempah untuk Nasi Lemak

Salam semua.Lama x share resepi kt sini.. Arini sy nak share resepi Ayam goreng berempah yg slu sy buat u untuk jualan nasi Lemak sy. Resepinya: 8 ketul paha/sayap/mana2 bhgian ayam yg anda suka. 6 ulas bwg putih 2 inci halia. 3 btg serai. (4 Bahan diatas di blend) 1 sb serbuk ketumbar 1 sb […]

Continue Reading

RESEPI KUIH LOMPANG

Bahan-bahan : 1 1/2 cawan tepung beras (cap 3 gajah) 1 sudu besar tepung ubi kayu 1 sudu kecil air kapur 1/2 cawan gula merah 1/2 cawan gula pasir (kalo x nk manis sgt…boleh kurangkn lg) 2 cawan air 3 helai daun pandan Hiasan di atas lompang : Kelapa parut yang putih secubit garam halus […]

Continue Reading

Resepi Putu Piring

RESEPI PUTU PIRING Bahan-bahan (untuk sekitar 15 keping) 2 cawan tepung beras 3/4 sudu garam 150ml air panas 1/2 cawan kelapa parut (ambil yg putih shj dan gaul dgn 1/2 sudu teh garam) 1/2 cawan gula melaka,diparut 5-6 helai daun pandan kain muslin (kain putih jarang berukuran 6-8inci persegi) Daun pisang digunting 2inci persegi Cara-membuatnya: […]

Continue Reading

RESEPI SUP SIAM ASLI

Hari tu , sis ada jamu anak saudara sis sup ni . Soalan pertama yang dikemukakan oleh deme , “ayong , ni tomyam ke”. hahahaha . gelak berguling sis waktu tu . Okey lalink . ni sup siam namanya . Sup yang masam2 pedas 🙂 memang sedap kalau makan sekali dengan telur dadar. RESEPI SUP […]

Continue Reading