6 Makanan Yang Patut Wanita Elakkan Semasa Datang Bulan

Kalau boleh jangan main bedal semua benda, kena tahu apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. Menerusi Facebook Rahsia Hawa, ini antara 6 senarai makanan yang tidak digalakkan untuk diambil wanita semasa datang bulan. 1. Daging Daging yang berlemak boleh menyebabkan kekejangan dan rasa sakit di bahagian rahim. Ia boleh menambahkan kesakitan pada senggugut […]

Continue Reading

Perlu Ke Basuh Tuala Wanita Sebelum Dibuang?

Assalamualaikum wbt Saya terbaca semalam satu artikel menceritakan tentang kebersihan. Timbul pula isu membuang pad dan dari kebanyakan komen yang saya perhatikan, rata-rata wanita masih lagi mempunyai pemahaman bahawa pad disposable WAJIB di basuh sebelum dibuang. Isu ini dah lama berlaku terutama di kalangan pelajar-pelajar perempuan di asrama. Kalau dulu, sampai ada sesi khas ‘torture’ […]

Continue Reading

Inilah 5 Hak Isteri Terhadap Duit Suami

Ramai dikalangan para isteri rasa terinaya dengan sikap suami mereka yang tidak memahami bahawa isteri juga mempunyai hak yang perlu ditunaikan oleh seorang suami kepada isterinya. Ikatan perkahwinan adalah merupakan simpulan tanggungjawab dan amanah besar yang perlu dipikul oleh kedua-dua pasangan, suami dan isteri. Tanggungjawab suami adalah lebih berat daripada tanggungjawab isteri, meskipun ramai yang […]

Continue Reading

Inilah 7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras

Beras yang disimpan dengan cara yang tidak betul atau terlalu lama bukan sahaja boleh meninggalkan bau hapak, bahkan boleh diserang kutu! Menghilangkan kutu beras satu per satu tidak mudah serta memerlukan kesabaran. Kadang-kadang masih ada kutu beras yang tersembunyi di sebalik beras sehingga ketika dimasak, kita masih lagi menemui beberapa ekor kutu tersebut di antara […]

Continue Reading

8 Khasiat Kangkung yang Tidak Kita Ketahui

Sayur ini terus popular gara-gara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penurunan harga kangkung sedikit masa lalu. Waktu itu menjadi perhatian hangat di media massa, tidak kira cetak mahupun elektronik. Bahkan turut menjadi perbualan dan perdebatan hangat di mana-mana sahaja, termasuklah di warung kedai kopi. Apa istimewanya kangkung sehingga pernah menjadi perbualan hangat? […]

Continue Reading

Bahaya Teh Hijau Jika Diambil Berlebihan

Semua orang tahu, bahawa teh merupakan minuman yang sihat terutama teh hijau serta sebahagian jenis teh yang lain, di mana khasiatnya dipercayai boleh mengelak pelbagai macam penyakit, malah penyakit bahaya sekalipun seperti kanser. Kandungan antioksidan di dalam teh, boleh dibuktikan oleh ramai saintis dan ia dikatakan boleh melawan sebahagian sel kanser, serta meningkatkan ketahanan tubuh. […]

Continue Reading

Minuman Meredakan Sakit Kepala Tanpa Menggunakan Panadol

Jadi, selepas ini kalau anda diserang sakit kepala, berdenyut-denyut dan sebagainya cubalah minum minuman yang dipercayai mampu menjadi ubat sakit kepala. Berikut adalah 5 jenis minuman yang boleh dijadikan ubat sakit kepala. Kopi Ternyata kopi mampu membantu meredakan sakit kepala yang sedang anda alami. Kopi berupaya untuk meringankan sakit kepala yang berlebihan. Anda perlu tahu […]

Continue Reading

Pulut Panggang Serunding Kelapa

Pulut: 2 cawan pulut -rendam semalaman 1 cawan santan pekat + sikit garam 15 keping daun pisang -layur i. Kukus pulut yang dah direndam semalaman. ii. Bila dah masak,semasa masih panas gaulkan dengan santan yang sudah dicampur sedikit garam.. iii.Layur daun pisang & lap Serondeng Kelapa 1 biji kelapa parut putih(+- 4 cawan) 2 sudu […]

Continue Reading

Resepi Mee Sizzling senang dan sedap

Rumah saya takde hot plate. Tapi banyak sangat loyang kek macam2 saiz ada. Yang saya pakai ni loyang untuk rainbow cake saiz 8″. Saya sertakan sekali resepi mee sizzling senang dan sedap. Lepas ni tak payah makan kat kedai dah. Resepi ni cukup untuk sepeket mee sizzling yang ada 5 sanggul tu. Bahan-bahan: 3 sudu […]

Continue Reading

Cara membuat Air Teh 3 Layer

Jom buat air teh 3 layer. Selalu order dekat kedai je. Buat sendiri je senang!Lemak manis berkrimmmm.Resepi cuma guna 3 bahan, Susu cair,gula melaka,teh atau sirap. Rebus seketul gula melaka dgn secawan air smpai pekat,biar sejuk. Step pertama, tuang air gula, Lepastu masuk air batu sampai penuh, Seterusnya tuang susu cair,jgn risau sebab susu tak akan bercampur […]

Continue Reading